Keputusan yang tidak dijangka telah berlaku dalam perlumbaan Rali Hokkaido APRC 2011, apabila pemandu India Gaurav Gill telah dibatalkan kemenangannya akibat pelanggaran peraturan teknikal pada jentera Mitsubishi Evolution X yang dipandunya. Ini menjadikan McRae yang sebelum itu menduduki podium di tempat ketiga, telah ditabalkan sebagai pemenang di tempat kedua.
Dengan Gill telah kehilangan peluang untuk bersaing dalam perebutan takhta kategori pemandu APRC 2011 di Rali China pada November depan, persaingan kini hanya tertumpu kepada dua pemandu Proton iaitu McRae dan Atkinson yang ketika ini hanya dipisahkan dengan tujuh mata. Cabaran Proton seterusnya ialah untuk menjuarai kategori pengeluar pula setelah kategori pemandu secara teknikalnya sudah dalam genggaman.
Berikut ialah siaran akhbar yang dikeluarkan oleh Proton berkenaan insiden yang berlaku dalam Rali Hokkaido :
PROTON Wins APRC Driver’s Title
In an unexpected turn of events, the winner of Rally Hokkaido was disqualified for a technical infringement which has in turn handed PROTON the driver’s title for the 2011 Asia Pacific Rally Championship (APRC).
With the amended results of Rally Hokkaido, Alister McRae currently leads the APRC driver’s category with a seven point advantage over Chris Atkinson, with the championship to be decided between the two PROTON team mates when the final round of the 2011 season moves to Rally China in November.
Winning the recently-concluded Rally Hokkaido, Indian driver Gaurav Gill had set the stage for a three-way fight for the APRC crown between him and PROTON’s McRae and Atkinson. Gill, driving a Mitsubishi Lancer Evolution X had won the rally ahead of Japanese team mate and reigning APRC champion Katsuhiko Taguchi, with McRae in third place.
Upon inspection later in the day however, stewards from the International Automobile Federation (FIA), disqualified Gill for a technical infringement on his vehicle. This promoted Taguchi to rally winner and McRae to second place, and with not enough points to contest for in China, eliminated Gill’s shot at the driver’s title.
p/s : Tahniah Proton, jentera Satria Neo S2000 telah berjaya menjadi legenda rali APRC dan berjaya meningkatkan imej Proton di mata dunia. Tetapi lagi hebat kalau mampu bersaing dalam WRC pula selepas ini. Proton boleh!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan